2015. december 6., vasárnap

Sajtprés

Többen tudjátok, hogy a barkácsolás mellett az egyik másik hobbim a sajtkészítés: legtöbbször hirtelen felindulásból veszünk 8 -10 liter tejet, amiből készítünk némi sajtot. A sajtkészítés egyik fontos mozzanata a préselés: amikor is a frissen beoltott majd leszűrt tejfehérjét formába tesszük és mérettől függően kb. 24 óráig préseljük. Ezt eddig legtöbbször kőkorszaki módszerekkel oldottuk meg, értsd: a sajt tetejére borosüveget, lekvárt, konzervet, stb. helyeztünk súlyként.

Szóval ezt a nem túl professzionális megoldást gondoltam kiválthatnánk egy sajtpréssel. Körbe is néztem a neten, és találtam, nem is akármilyet! A lenti képen látható sajtprést potom 18.700, azaz tizennyolcezer-hétszáz magyar királyi forintért vesztegetik az egyik népszerű sajtos webshopban:



Imádom, amikor hülyének nézik az embert. Egy faragott fa alátét, 3 db menetes szár és kettő lécért van pofájuk ennyi pénzt elkérni. Mivel azonban közel 11 szeres haszonkulccsal dolgoznak, ezért még akkor is nyereséges a biznisz, ha havonta 1 - 2 ember kajálja meg ezt az ajánlatot. No de nem én :)

Szóval nekem se kellett több, elmentem a közeli (mellesleg erősen túlárazott) barkácsboltba ahol beszereztem a hozzávalókat:


A képen látható alkatrészek (nevezetesen: 1 db fa tányér, 1 db 8-as menetes szár (1 m), 1 db egyenes fém lap, egy -egy csomag fakötésű alátét, szárnyas, illetve önzáródó anyacsavar) beszerzési költsége 1655 forint volt.

Az összeszerelése pofonegyszerű, így csak röviden pontokba szedve írom le a rend kedvéért:

  1. Menetes szár feldarabolása (4 darab 25 cm-es darabra) fűrésszel vagy flex-el
  2. Fa tányér átfúrása (esetünkben 8-as fúróval)
  3. A tányér aljába kúpos marófejjel az anyacsavarok süllyesztéséhez egy furat készítése (így nem fog billegni a tányér a kilógó csavarfejen)
  4. Összecsavarozás

Az eredmény pedig itt látható. Igen, tudom, itt csak 1 áthidaló van ellentétben a webshopos verzióval, de az ekkora méretű sajtoknál szerintem felesleges a középső menetes szár; ha pedig mégis kell, akkor plusz 300 forintos beruházással veszek még egy áthidaló vasat és néhány anyacsavart. 


A héten ki is próbáltam, munka közben valahogy így fest:



Az ízére még 2 - 3 hetet várni kell :)

5 megjegyzés:

  1. Nem gond, hogy nem rozsdamentes aszár? Így egy év távlatából, hogy néz ki? :)

    VálaszTörlés
  2. Szia! Nem, mivel (ahogy a képen is látszik) mindig egy műanyag tányérral együtt használtam. Kellő odafigyeléssel gond nélkül alkalmazható.

    VálaszTörlés
  3. Kérdésem lenne nekem is. A sajtkészítős receptekben olyasmik vannak írva, hogy a préselést a sajt súlyának szorzatával súlyozzuk. Pl a sajt 5-10szerese. Ezt hogyan tudod ellenőrizni? Vagy ezt kb saccra szoktad meghúzni a csavart?
    Köszönöm!

    VálaszTörlés
  4. Érzésből :) Úgyis látod, hogy mennyire dobja ki a nedvességet a sajt.

    VálaszTörlés
  5. Melyik webshopon lehet ezt kapni?

    VálaszTörlés